„Painting is but another word for feeling” (A festészet csupán egy másik szó az érzésre) – írta John Constable (1776-1837) barátjának John Fishernek, Salisbury püspökének. Ő volt az is, aki 1822-ben megbízta a festőt a Wiltshire grófság katedrálisának megfestésével. A híres Salisbury from the Bishop’s Ground című olajfestményen, a kép bal alsó sarkában a püspököt és feleségét is felfedezhetjük.
Constable impresszionista stílusa akkoriban elfogadhatatlannak számított, semmilyen formában nem felelt meg a kor ízlésének. Később azonban már – William Turner mellett – jelentős tájfestőként jegyzik. Az időjárási jelenségekkel, az élő természettel és a hatalom jelképeivel folytatott küzdelmei nyomkeresésére ösztönözték a brit fotóst, Simon Norfolkot. És hogy ma milyen légkör lengi körül a katedrálist? A hatalmas kőrisfák eltűntek, a tóból pedig iskolai úszómedence lett. Utóbbinak kerítése korlátozza a katedrális tornyára nyíló rálátást, megfosztja attól a kecsességtől, amellyel Constable festményén uralja a környezetet.
Constable impresszionista stílusa akkoriban elfogadhatatlannak számított, semmilyen formában nem felelt meg a kor ízlésének. Később azonban már – William Turner mellett – jelentős tájfestőként jegyzik. Az időjárási jelenségekkel, az élő természettel és a hatalom jelképeivel folytatott küzdelmei nyomkeresésére ösztönözték a brit fotóst, Simon Norfolkot. És hogy ma milyen légkör lengi körül a katedrálist? A hatalmas kőrisfák eltűntek, a tóból pedig iskolai úszómedence lett. Utóbbinak kerítése korlátozza a katedrális tornyára nyíló rálátást, megfosztja attól a kecsességtől, amellyel Constable festményén uralja a környezetet.